Od 1.01.2021 wchodzą w życie nowe przepisy w zakresie opodatkowania dochodu spółek komandytowych oraz spółek jawnych.
Nowe przepisy zaczną obowiązywać wszystkie spółki komandytowe i określoną grupę spółek jawnych. Na etapie prac legislacyjnych wprowadzono jednak zmianę, zgodnie z którą spółki komandytowe mogą zdecydować o odroczeniu stosowania nowych regulacji i w efekcie uzyskaniu statusu podatnika dopiero 1 maja 2021 r.
Od 1.10.2020 roku przedsiębiorców zarejestrowanych jako podatników VAT obejmuje nowy obowiązek raportowania do urzędu skarbowego faktur sprzedaży według kodów oraz rodzajów transakcji.
Nakłada to na klientów usług księgowych obowiązek oznaczania na dokumentach lub informowania księgowych z biur rachunkowych o symbolach towarów i usług, które sprzedają oraz procedur transakcji, które ich dotyczą.
Od 01.11.2019r. obowiązują nowe przepisy w zakresie płatności VAT, tzw. mechanizm podzielonej płatności (MPP), ang. Split Payment.
W dużym skrócie, polega to na rozdzieleniu płatności w obrocie gospodarczym na wartość netto i VAT na osobne rachunki bankowe.
W ostatnich miesiącach 2019 r. wprowadzonych zostało kilka nowelizacji w przepisach podatkowych.
Trwający w Polsce proces digitalizacji sfery publiczno-prawnej i związana z tym aktualizacja przepisów, a także ostatnie zmiany w obszarze ochrony danych osobowych dotknęły obecnie dokumentów związanych z zatrudnieniem – tych w firmie i tych „do ZUS-u”
Papierowo czy elektronicznie
Od początku 2019 roku pracodawcy mają możliwość wyboru jednej z dwóch równoważnych formy prowadzenia dokumentacji pracowniczej – jak dotychczas, czyli „papierowo” lub elektronicznie. Forma elektroniczna polega na tworzeniu dokumentów bezpośrednio w systemach IT oraz na skanowaniu dokumentów papierowych i opatrzeniu ich kwalifikowanym podpisem (pieczęcią) elektronicznym. Przepisy przewidują dobrowolność wyboru formy, (…) Przed podjęciem decyzji o zmianie formy akt pracowniczych dobrze jest poznać wszystkie wytyczne w tym zakresie i przeanalizować je pod kątem konkretnego podmiotu. W tym celu odsyłam do źródła, tj. Ustawy z dnia 10.01.2018r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją.
Nowe kody ubezpieczeniowe i druki ZUS
Zmiany w tym zakresie obejmują pojawienie się kilku nowych kodów tytułów ubezpieczenia oraz zmian aktualizujących w opisach dotychczas istniejących kodów. Po szczegóły najlepiej zerknąć bezpośrednio do Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20.12.2018r. w sprawie określenia wzorów dokumentów przekazywanych do ZUS lub do najnowszej wersji Płatnika. (…)
Przechowujemy – kiedy 10, a kiedy 50 lat
Pod kątem długości okresów obowiązkowego przechowywania dokumentacji pracowniczej mającej wpływ na ustalenie podstawy wymiaru emerytury lub renty nowe przepisy „podzieliły” pracowników na trzy grupy. Wobec zatrudnionych:
przed 31.12.1998 – przechowujemy je „po staremu”, tj. 50 lat, czyli do 2049r.
w okresie 01.01.1999 – 31.12.2018 – 50 lat lub 10 lat, pod warunkiem sporządzenia i przekazania ZUS RIA,
po 01.01.2019 – przechowujemy 10 lat, gdyż w nowych imiennych raportach miesięcznych pracowników i zleceniobiorców znajdą się dane potrzebne do ustalenia wysokości świadczeń, które ZUS ma zapisywać na koncie każdego ubezpieczonego.(…)
„Nowa” teczka pracownicza
W aktach osobowych doszła nowa, czwarta część, tzw. Część D. Mają być w niej przechowywane dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach, które przewidują zatarcie kary po upływie określonego czasu. (…) Wnikliwych odsyłam do lektury Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej.
A ponadto…
Przeczytaj całość tutaj (s. 16-17)
Na łamach Biznesu Lubuskiego ukazał się artykuł, w którym wyjaśniamy zmiany w zakresie dokumentowania transakcji w obrocie gospodarczym z punktu widzenia rozliczeń podatku VAT. Zachęcamy wszystkich przedsiębiorców, podatników do zapoznania się z jego treścią!
Jednak projekt ustawy ostatecznie nie przeszedł, a nowe przepisy będą obowiązywały najprawdopodobniej od 2019 roku.
Obecnie kontrahent może dokonać zakupu „na paragon”, a następnie w ciągu trzech miesięcy od daty jego wystawienia zażądać od sprzedawcy, by na jego podstawie wystawił fakturę na jego działalność. Zdaniem Ministerstwa Finansów taka praktyka powoduje nielegalny proceder, który polega na tym, iż „nieuprawnieni” przedsiębiorcy mogą wykorzystywać nie swój paragon do wystawienia do niego faktury, czyli innymi słowy – „nielegalny obrót paragonami” w celu generowania kosztów w firmie.
(…)
Od lipca br., zgodnie z projektem zmian do ustawy o VAT, miały wejść w życie nowe przepisy, których głównym przesłaniem będzie to, że na paragon bez numeru NIP przedsiębiorca nie uzyska faktury. W praktyce oznacza to, że:
– przy tzw. zakupach „na firmę” na paragonach będzie musiał widnieć jej NIP,
– faktury do paragonów będą mogły być wystawiane wyłącznie na firmę, której NIP został na nim umieszczony.
(…)
Przeczytaj całość tutaj
Od 1 lipca 2018, poza obowiązkowym comiesięcznym JPK_VAT, przedsiębiorcy mogą być zobligowani przez fiskus do przesłania także innych zbiorów danych finansowo-księgowych w postaci jednolitych plików kontrolnych.
Organ podatkowy może zażądać od podatnika dodatkowego JPK właściwie w każdym momencie, tzn. jeśli:
Pliki JPK na żądanie, podobnie jak JPK_VAT, mają ściśle określony układ i format (po szczegóły najlepiej udać się na stronę MF) i dotyczą wybranych obszarów dokumentowania działalności gospodarczej. Należą do nich:
Co dokładnie, za jaki okres i do kiedy należy przekazać – będzie wynikało z wezwania. Termin na wykonanie tego zobowiązania będzie nie krótszy niż 3 dni, przy czym możemy wnioskować o jego wydłużenie, na przykład w przypadku nieobecności w firmie osoby odpowiedzialnej za przygotowanie JPK lub gdy żądanie dotyczy dużej ilości danych. To pozwoli to na uniknięcie konsekwencji w razie niedostarczenia żądanych plików w wyznaczonym terminie.
Należy pamiętać, aby nie przesyłać plików JPK drogą mailową. Zatem jak?
Jeśli nie zdążymy przekazać JPK w wyznaczonym przez urząd terminie, może zostać na nas nałożona kara porządkowa – w 2018 r. to maksymalnie 2.800zł, przy czym dotyczy to zarówno przedsiębiorców, jak i biur rachunkowych, którym przedsiębiorca zlecił prowadzenie księgowości – w zakresie danych z ksiąg rachunkowych.
A jeśli komuś zdarzy się odmówić przekazania danych lub w jakiś sposób uniemożliwić wgląd do nich, powinien liczyć się z karą grzywny w wysokości od 210,00zł do nawet 20.160.000,00zł – w zależności od skali i okoliczności zdarzenia, w tym motywacji przedsiębiorcy.
Należy jednak zaznaczyć, że MF deklaruje, iż urzędnicy są nastawieni na to, aby wspierać przedsiębiorców w prawidłowym wypełnianiu nowego obowiązku poprzez informowanie i edukowanie, a nie od razu wymierzać kary.
Od stycznia 2018 roku, wszyscy podatnicy – “Vatowcy” mają obowiązek przesyłać do urzędów skarbowych JPK_VAT, czyli kompletne zestawienia (Rejestry VAT) dokumentów sprzedaży i zakupu, które będą służyły przede wszystkim do weryfikacji transakcji między podatnikami w celu zapobiegania oszustwom podatkowym.
W praktyce oznacza to m.in., że:
Ponadto, od lipca 2018 ww. obowiązek został rozszerzony o tzw. JPK na żądanie i dotyczy także podatników-“nieVatowców” – podatnik może być zobowiązany do dostarczenia w ciągu 3 dni innych struktur JPK z informacjami na temat:
UWAGA! Jeśli w przesłanym pliku JPK_VAT wystąpią niezgodności, US wyśle do podatnika powiadomienie w postaci:
Należy pamiętać, że:
Źródło:
http://www.finanse.mf.gov.pl/pp
http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/jpk/jpk-dla-malych-srednich-i-duzych-przedsiebiorcow